Den Försvunna Diamanten Regler

 

I det här spelet ska du försöka hitta den försvunna diamanten – Afrikas Stjärna – genom att leta på olika platser. Jakten går till lands, till sjöss och med flyg! Den som kan hitta den försvunna diamanten och föra den till Kairo eller Tanger vinner- men de övriga deltagarna kan ändå vinna genom att få ett visum och använda det för att komma till Kairo eller
Tanger innan den som har Afrikas Stjärna hinner dit.

Förberedelser

1. Det ska bara finnas en Afrikas Stjärna med när man spelar.
2. Lägg de marker som ska användas med baksidan uppåt och blanda dem väl. Placera ut dem på de röda rutorna, fortfarande med baksidan uppåt, så att ingen vet vilken marker som är vilken.
3. Utse någon som sköter banken. Denna ger varje deltagare 5.000:- i startkapital.
4.Deltagarna väljer varsin spelpjäs. Placera spelpjäsen i Kairo eller Tanger- välj själv.
5.Kasta tärning om vem som ska börja. Högst börjar, sedan går turen medsols. Så snart du vänt på en marker, måste du följa vad den visar – se längre fram i reglerna. Därefter är det näste deltagares tur.
6. Du måste inte vända på en marker. I så fall avslutas draget och det blir näste deltagares tur. Nästa gång det blir din tur, får du om du vill vända på markern genom att betala eller slå 4, 5 eller 6 med tärningen, ELLER förflytta dig vidare och låta markern ligga kvar.

Förflyttning till sjöss

  1. Fartygslederna är utmärkta med blå linjer och livbojar. Före varje resa med båt från en röd ruta måste du betala biljetten på 1.000:- till banken.
  2. I varje drag slår du med tärningen och flyttar det antal steg den visar. Så snart du kommer fram till nästa röda ruta måste du stanna, även om tärningen visar mera.
  3. Om det inte ligger någon marker på rutan där du stannar, händer inget och det är näste deltagares tur.
  4. Om det ligger en marker på rutan, går det till precis som om du kommit dit till lands. Se punkterna 4-6 under ”Förflyttning till lands”.

Spelets gång

Varje gång det är din tur, kan du förflytta dig till lands, till sjöss eller med flyg; eller stå kvar (på en röd ruta) för att vända på en marker. Om du förflyttar dig från en röd ruta, måste du i förväg tala om vilket färdsätt du tänker använda.

Förflyttning till lands

  1. Landsvägarna är utmärkta med gröngula linjer och punkter. Förflyttning till lands kostar inget; det är bara att slå med tärningen.
  2. I varje drag flyttar du din pjäs det antal steg som tärningen visar. Undantag; om tärningen visar mer än vad som behövs för att komma fram till en röd ruta, kan du stanna på rutan eller fortsätta vidare till lands, vilket du vill.
  3. Om du stannar på en röd ruta utan marker, händer inget och det är näste deltagares tur.
  4. Om det ligger en marker på en ruta där du stannar, får du i samma drag vända på den om du först betalar 1.000:- till banken. Om du inte vill eller kan betala, får du i samma drag slå med tärningen; om du får 4, 5 eller 6 får du gratis vända på markern.

Förflyttning med flyg

  1. Flyglinjerna är utmärkta med en flygplanssymbol på en linje som löper direkt från ruta till ruta. Före en flygresa måste du betala biljetten på 3.000:- till banken,men förflyttar dig sedan direkt utan att slå med tärningen.
  2. Om det inte ligger någon marker på rutan dit du kommer, händer inget och det är näste deltagares tur.
  3. Om det ligger en marker på rutan, går det till precis som om du kommit dit till lands. Se punkterna 4-6 under ”Förflyttning till lands”.
  4. Flygbiljetten gäller bara fram till nästa röda ruta; du får alltså inte t.ex. Flyga direkt från Sierra Leone till Kapstaden, utan måste mellanlanda på S:t Helena och i nästa drag lösa ny biljett.

Vad markerna innebär

BLANK MARKER: återlämnas till banken. Ingenting händer.
TOPAS: Säljs genast till banken för 3.000:- (ger dubbla värdet på Guldkusten).
SMARAGD: Sälj genast till banken för 4.000:- (ger dubbla värdet på Guldkusten).
RUBIN: Sälj genast till banken för 5.000:- (ger dubbla värdet på Guldkusten).
RÖVARE: Får du upp en rövare blir du genast av med alla dina pengar. Pengarna och rövarmarkern återlämnas till banken. Får du upp en rövare och inte har några pengar återlämnar du bara
markern till banken. Om du är på en ö när du råkar ut för rövare, och sedan inte har några biljettpengar, ska du stå över ett kast, men i nästa får du ta båten utan att betala – du arbetar dig över (eller blir fripassagerare).
VISUM: Om Afrikas Stjärna inte har hittats, återlämnar du bara markern till banken. Om Afrikas Stjärna har hittats av någon annan och du får upp ett visum, behåller du markern och måste genast ge dig iväg till Kairo eller Tanger för att försöka komma först och vinna spelet.
AFRIKAS STJÄRNA: Spelets viktigaste marker. Den deltagare som får upp den BEHÅLLER den, och måste genast ge sig iväg till Kairo eller Tanger för att försöka komma först och vinna spelet.
Även för de som med Afrikas Stjärna eller ett visum är på väg mot Kairo eller Tanger gäller vanliga regler för förflyttning till lands, sjöss eller med flyg.

Orter med speciella regler:

KAPSTADEN: Den som kommer först hit får 5.000:- av banken.
GULDKUSTEN: Den som hittar en ädelsten här får dubbelt betalt för den.
SLAVKUSTEN: Den som får en blank marker här måste stå över nästa kast. För övriga marker gäller vanliga regler.
S:T HELENA: På båda sidor om ön lurar sjörövare. Den som hamnar på de blå punkterna omgivna av svarta ringar får bara fortsätta om han eller hon slår 1 eller 2 med tärningen.
SAHARA: Den som hamnar på den blå punkten omgiven av en svart ring blir överfallen av beduiner och blir inte fri förrän han eller hon slår 1 eller 2 med tärningen.

Allmänna regler:

Två eller flera deltagare får stå på samma cirkel eller ruta. Om en deltagare redan står på en röd ruta där det ligger en marker med framsidan neråt och du hamnar på den rutan, får du vända på markern om du betalar 1.000:- till banken eller slår 4, 5 eller 6 med tärningen (precis som ovan). Bara den som vänder på markern berörs av den.

Vem vinner?

Den som hittar Afrikas Stjärna och lyckas föra den till Kairo eller Tanger har vunnit spelet. Men om Afrikas Stjärna redan hittats, och en annan deltagare får upp ett visum, vinner
den deltagaren om han eller hon kommer till Kairo eller Tanger innan Afrikas Stjärna förs dit.

Sharing is caring!

40 kommentarer

  1. Om man landvägen sks ta sig i mål måste man vänta på exakt rätt siffra på tärningen eller kan man gå i mål oavsätt va den visar?

     
    1. När jag var liten fanns en inofficiell regel att den som hade slut på pengar fick åka båt gratis. Köpte nyss originalutgåvan i Finland (spelet kommer ursprungligen från Finland och heter Afrikan Tähti). I de reglerna står att 2005 kompletterades reglerna officiellt med en variant av detta: den som är pank får åka två steg sjövägen per runda, utan att slå tärning.

       
  2. Om en eller alla spelare blivit av med sina pengar och diamanten uppenbarligen är ute på ngn av öarna. Vad händer då? hur kommer man ut på öarna?

     
      1. Elias Dahlberg
        Okej, hur skaffar jag vingar är just nu fas på Åland och försöker växa vingar. Jag skulle vara extremt glad om du svarade??

         
  3. Jag anser att man bör verbalt deklarera att man är påväg åt beduinrövarnas/sjörövarnas håll (om man är tillräckligt nära för att kunna hamna där). Annars kan ju en intelligent spelare som märker vart han skulle ha hamnat vända på klacken i sista sekund och säga att han ändrade sig.

    Mycket viktigare än att säga vart man är på väg från en röd ruta enligt mig.

     
  4. Och just det, måste man varje gång man lämnar en röd ruta tala om på vilket sätt man tänker resa INNAN man slår tärningen? Och vad händer annars?

     
  5. Om man kommer först till Kapstaden och där får upp en rövare, blir man av med även de 5000 man får att man kom först dit? Hände senast jag spelade med dottern och hon hävdade att banken inte hunnit betala ut pengarna när hon vände upp markern och därför borde få behålla dem 😉

     

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.