Gurka

 

Gurka, 3-8 deltagare, 52 kort. Alla deltagare satsar ett förutbestämt antal poäng till potten. Den som sitter till vänster om given lägger ett kort med framsidan upp framför sig. De övriga skall framför sig lägga om möjligt ett kort av samma eller högre valör. Den som inte kan det lägger sitt lägsta kort framför sig. Den som (sist) lade ut det högsta kortet lägger ut ett nytt kort framför sig. Osv tills alla kort är utspelade. Den (de) som i sista rundan lägger ut det högsta kortet får straffpoäng. Straffpoängen är lika med prickvärdet för det utlagda kortet. Den som får minst 30 straffpoäng går ur spelet. Det är dock tillåtet att köpa in sig i spelet igen en gång. Detta görs då omedelbart efter det att man har förlorat. Ny insats betalas och man får lika många straffpoäng som den som ligger sämst. Den som blir kvar till sist vinner potten.

Sharing is caring!

2 Comments on Gurka

  1. Ett alternativt spelsystem är att alla spelare startar på 3 poäng och därefter tappar poäng när de förlorar stickrundan (har högst kort kvar). En spelare på 0 ligger på ”frisläng”, varför spelaren som först tappat 4 poäng förlorar (får mindre än 0 poäng). Spelet är slut när endast en spelare har 0 eller fler poäng kvar (vinnaren), därefter börjar spelet om.

    2-10 = Minus 1 poäng
    Klätt = Minus 2 poäng
    Ess = Minus 4 poäng

    _Specialkort_
    2:or kan användas som specialkort. Spelas en 2:a som första kort i sticket, tvingas samtliga spelare att lägga sina 2:or oavsett om sticket höjts, annars följs vanlig ordning med samma eller närmaste över från spelaren innan. Spelaren som lagt den första 2:an förblir även ”hög” och får fortsätta styra spelet i nästa stick. Detta är ett roligt inslag som premierar ett aggressivare spelsätt.

     
  2. Om en spelare står på 10 (vi spelar ut på 16) och de två andra får ett kort kvar som gör att de hamnar >16 men har inköp kvar, kan de då köpa in sig på 10-killen eller är de borta?

     

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*