Humbug Whist

 

 

 

Humbug whist, 2 personer, 52 kort. Given delar ut till 4 händer tills alla fått 13 kort var. Det sista kortet, som given ger sig själv, läggs med framsidan upp. Detta kort bestämmer trumffärgen i den given. Båda spelarna ser nu på sina kort. Den som inte är nöjd med sina kort har rätt att byta sin hand mot den hand som ligger till höger. Har man bytt får man inte ångra sig och inte se på något kort som lagts bort. Om given byter måste han också lägga bort det kort som bestämde trumf, men trumffärgen är fortfarande densamma. Given lägger ut valfritt kort. Därefter lägger motspelaren på ett kort, om möjligt i samma färg. Ett stick består av ett kort från vardera spelaren och tas hem av den som lagt det högsta kortet i den utspelade färgen, utom då trumf lagts på ett utspelat kort i en annan färg då det tas hem av den som lagt trumfkortet. Den som tar hem ett stick spelar ut till nästa. Detta upprepas tills alla tretton sticken fördelats.

Den som tagit hem flest stick får 1 poäng för varje stick över 6 som han tagit. Om någon spelare hade 4 honnörer (äss, kung, dam, knekt i trumffärgen) på hand får han 4 poäng. 3 honnörer på hand ger 2 poäng. Den som efter en eller flera givar först når sammanlagt 5 poäng har vunnit ett game. Han får då 3 robbertpoäng om motspelaren har 0 poäng, 2 robbertpoäng om motspelaren har 1 eller 2 poäng och 1 robbertpoäng om motspelaren har 3 eller 4 poäng. Motståndaren får inga robbertpoäng. Ett game får inte vinnas enbart med hjälp av poäng för honnörer. Minst 1 poäng måste ha erhållits för flest vunna stick. Om någon når 5 poäng enbart med hjälp av honnörspoäng, fortsätter man med samma game tills nämnda krav uppfyllts av någon av spelarna. Poäng för stick räknas före poäng för honnörer. Om någon efter en giv genom att ha vunnit flest stick når 5 poäng är gamet slut och motspelaren kan inte få några poäng för honnörer i den given, även om han hade haft 3 eller 4 på hand. När någon vunnit ett game börjar ett nytt game f o m nästa giv, och båda spelarna börjar räkna från 0 poäng igen. Den som först vinner 2 game har vunnit en robbert och får för detta 2 robbertpoäng. Därefter summerar varje spelare sina robbertpoäng. Den som vunnit 2 game har alltid flera. Hans vinst är lika med skillnaden mellan hans och motspelarens robbertpoäng. Den minsta möjliga vinsten är 1 (om båda gamen vunnits med 5-3 eller 5-4 och motståndaren vunnit ett game med 5-0, vilket ger 4-3 = 1). Den största möjliga vinsten är 8 (om båda gamen vunnits med 5-0 och motståndaren inte vunnit något game, vilket ger 8-0 = 8).

Sharing is caring!

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*