Senet – klassisk och modern

 

Senet är ett gammalt egyptiskt spel – här hittar ni reglerna till de moderna och de gamla, klassiska reglerna.

Moderna varianten

Spelplan, 1 tärning, 5 vita och 5 svarta brickor.

Tag en spelplan med ungefär 30 numrerade rutor. Vitt placerar sina pjäser på rutorna 1, 3, 5, 7 och 9. Svart placerar sina pjäser på rutorna 2, 4, 6, 8 och 10. Vitt börjar. Tärningen avgör hur långt du flyttar. Förbjudet med flera brickor på samma ruta. Om tärningskast gör att du skulle hamna på samma ruta som annan bricka (din eller motspelarens) måste du istället ställa dig på närmast bakomvarande tomma ruta. Har du tre pjäser i rad på tre intilliggande rutor så får din motspelare ej passera, men du får själv hoppa förbi. Kan du inte använda tärningskast för att hoppa framåt måste du gå bakåt, men går inte det heller skall du stå över. Hamnar du på falluckan måste du gå tillbaka till ruta 1. Är ruta 1 upptagen stannar du kvar på falluckan tills ruta 1 blir ledig. När dina pjäser står på de 10 sista rutorna får du börja gå ut. Pjäser plockas bort allteftersom de når sista rutan (om övriga pjäser står på de 9 näst sista rutorna), och du kan bara komma dit genom exakt rätt antal prickar på tärningen. Du vinner om du blir först med att plocka bort alla dina pjäser.
Kan spelas med olika antal rutor. Falluckan bör dock vara på 4e rutan från slutet. Med 35 rutor så hamnar alltså falluckan på ruta 32.

Senet (gamla versionen)

spelplan, 4 tärningar, 5 vita och 5 svarta brickor. Rekonstruerade regler för gammalt egyptiskt spel. Vitt placerar sina pjäser på rutorna 1, 3, 5, 7 och 9. Svart placerar sina pjäser på rutorna 2, 4, 6, 8 och 10.
De 4 tärningarna består av 2 bitar rundstav som sågats itu på mitten. Den plana sidan är vit, den konkava sidan är svart. 6 poäng erhålls om alla svarta sidorna kommer upp. Om minst en vit sida kommer upp erhålls i stället lika många poäng som antalet vita sidor.
Spelarna turas om att kasta en av tärningarna tills den vita sidan kommer upp. Den som lyckas med det tar svart och flyttar pjäsen på ruta 10 till ruta 11. Sedan fortsätter han med att kasta alla tärningarna. Valfri pjäs får nu flyttas. Poängantalet 1, 4 och 6 ger extrakast. Vit flyttar första gången pjäsen på ruta 9. Sedan är det även för vit valfritt vilken pjäs som flyttas. Även för vit gäller att tärningskastandet pågår tills resultatet blir 2 eller 3.
Förbjudet med flera brickor på samma ruta. Om tärningskast gör att du skulle hamna på samma ruta som annan bricka (din eller motspelarens) måste du istället ställa dig på närmast bakomvarande tomma ruta. Om ett tärningskast skulle göra det möjligt för dig att flytta till någon av rutorna 26-30, men någon annan står på ifrågavarande ruta, då får du ej ställa dig på bakomvarande ruta utan måste göra ett annat drag. Har du tre pjäser i rad på tre intilliggande rutor så får din motspelare ej passera, men du får själv hoppa förbi. Kan du inte använda tärningskast för att hoppa framåt måste du gå bakåt, men går inte det heller skall du stå över. Hamnar du på ruta 27 måste du gå tillbaka till ruta 1. Är ruta 1 ockuperad måste du alltså vänta på ruta 27 tills ruta 1 blir ledig. För att få gå ut måste samtliga dina pjäser finnas på de 10 sista rutorna. Pjäser plockas bort allteftersom de når sista rutan, och du kan bara komma dit genom exakt rätt antal poäng på tärningarna. Du vinner om du blir först med att plocka bort alla dina pjäser.

Sharing is caring!

2 kommentarer

  1. Fantastisk sida! Tack för reglerna (jag har hittat något annorlunda och mindre detaljerade regler i boken ”Egyptologi”…

     

Lämna ett svar till Pär Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.