The Art of Science Regler

 

Idag mottag vi en kommentar från Academic Board Games på vår ”tipsa om spel”-sida och givetvis publicerar vi dessa regler.

Företaget utvecklar kunskapsspel till akademiker och studenter inom naturvetenskap och teknik.
The Art of Science är ett naturvetenskapligt frågespel för 2–6 spelare, eller fler om man spelar i lag. Spelarna går runt på spelplanen och svarar på frågor i sex olika kategorier, för att fylla sina poängkort. Det krävs olika antal poäng för att fylla respektive kategori, då spelarna själva får rangordna sina kategorier utefter sina kunskaper och intressen.

Förberedelser

Spelarna börjar med att komma överens om vilken spellängd som ska spelas; kort, medellångt eller långt. Observera att det tar längre tid att spela med många spelare, men att tiden också går fortare när man har roligt.
Därefter får varje spelare (eller lag) ett poängkort, där de sex frågekategorierna
(Matematik, Biologi, Kemi, Fysik, Teknik och Annan Vetenskap) skrivs in i den ordning de själva väljer.
Till sist utses den som ska börja spelet. Tradition är att den som har flest
högskolepoäng sitter sist i spelvarvet, men man kan också använda stokastiska metoder som att slå en tärning, använda slumptal ur närmsta formelsamling, eller låta lotten avgöra. Oavsett metod sätter spelarna i tur och ordning ut sina pjäser på valfri ruta på spelplanen (dock ej specialrutor) – rutan avgör den första frågan för varje spelare. Spelordningen går i positiv riktning, det vill säga motsols (om man bor på norra halvklotet).

Spellängd

Långt: 42p, ca 90 min
Medel: 30p, ca 60 min
Kort: 20p, ca 30 min

Spelets gång

Varje runda (utom den första) börjar med att spelaren slår en tärning och flyttar sin pjäs så många steg som tärningen visar. Därefter får spelaren en fråga ur den kategori som rutan visar (alternativt agerar utefter regler för eventuell specialruta).
Svarar spelaren rätt får han/hon så många poäng som rutan visar i den aktuella kategorin eller en ny runda (det vill säga slag och ny fråga). Svarar han/hon fel går turen vidare.

Fylla kategorier och uppnå målet

Vissa moment i spelet gör att spelare kan bli av med poäng eller flytta poäng mellan kategorier. Det går aldrig att flytta eller bli av med poäng i en kategori som blivit fylld, den är då låst, vilket markeras på poängkortet enligt exemplet nedan som visar ett medellångt spel.
Man vinner spelet genom att fylla samtliga sina kategorier (vilket i ett långt spel också innebär att man uppnår svaret på livet, universum och allting).

Använd gärna blyertspenna eftersom du kan förlora poäng och bli tvungen att radera dem från kortet. Skulle dina poängkort ta slut finns de att ladda ner för utskrift på vår hemsida.

Specialrutor

Universalgeni: Välj en kategori och besvara en fråga inom denna.
Rätt svar ger tre poäng att fördela som du vill mellan dina kategorier.
Duell: Välj en duellmotståndare och ett antal poäng att duellera om. (Högst så många som finns i era olåsta kategorier – utan något att förlora kan
du inte duellera!) Därefter väljer motståndaren frågekategori. Den
som först svarar rätt vinner duellen, men varje spelare (eller lag) får
bara ge var sitt svar. Vinnaren får fördela poängen fritt mellan sina
kategorier och förloraren måste stryka lika många poäng (även det fritt valt bland olåsta kategorier). Svarar båda fel går turen vidare utan att några poäng flyttas.
Replikationschans: Bestäm frågekategori genom att slå en tärning och läs av tabellen bredvid. Välj därefter ett fritt antal poäng, men högst så många du har i dina olåsta kategorier. Svarar du rätt får du lika många poäng att fördela fritt mellan dina kategorier. Svarar du fel förlorar du de satsade poängen. Är ditt poängkort tomt spelar du om tre poäng och kan inte förlora några poäng vid detta tillfälle.
Omslag: Slå tärningen igen och flytta vidare.

Förslag på extraregler

Spela gärna med en eller flera av dessa extraregler, alternativt utforma era egna!
• Rådgivning: Om du vill får du ta hjälp av motståndare när du inte kan ett
svar på en fråga. Svarar ni rätt delar ni lika på poängen, där halva poäng
avrundas till din nackdel. Rådgivning är inte tillåtet på specialrutor.
• Relativistisk stöt: Om du hamnar på samma ruta som en motståndare kan
du knuffa honom/henne till en valfri ruta på spelplanen. Denna förflyttning
ersätter motståndarens nästa tärningskast.
• Winning spree: Varje gång du svarar rätt på en fråga får du både poäng och fortsätta slå tärningen för en ny runda.

Sharing is caring!

1 Comment on The Art of Science Regler

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*