Tremans Whist

 

 

Tremans-whist, 3 deltagare, 52 kort. Korten fördelas på 4 högar med 13 i varje. Det sist utdelade kortet vänds upp. Är det 2:a till 7:a betyder det att spelarna skall försöka ta så få stick som möjligt, annars att de skall försöka ta så många stick som möjligt. Är kortet 8:a till 10:a betyder det att man spelar ut trumffärg. Är kortet knekt till äss, då blir kortets färg trumffärg. I tur och ordning erbjuds deltagarna att byta ut sina kort mot den fjärde högen. Utnyttjar någon det erbjudandet så belastas den personen med -1 poäng. Den som sitter till vänster om given lägger ut ett kort med framsidan upp. De andra lägger upp varsitt kort i samma färg (om det går, annars läggs kort i trumffärgen, eller om inte det heller går så läggs kort av annan färg). Den som lagt det högsta kortet i den utspelade färgen (eller trumffärgen) tar hem sticket och lägger ut ett nytt kort. Osv tills alla kort är utspelade. Var det 8:a till äss som hade kommit upp så erhålls +1 poäng för varje hemtaget stick utöver 4, och -1 poäng för varje stick under 4. Var det 2:a till 7:a som hade kommit upp så blir poängräkningen den motsatta. Sedan följer ny omgång. Den som först når +10 poäng har vunnit.

Sharing is caring!

2 Comments on Tremans Whist

  1. Detta har jag en variant på. Vet inte om det är ett annat spel, men vi brukade kalla det för tremanswhist. Här kommer ”mina” regler:
    Spelet spelas i tre omgångar á tre givar. Första omgången är en ”+”-omgång, där skall man ta så många stick som möjligt. Den andra omgången är en ”-”-omgång, där man skall ta så få stick som möjligt. Den tredje gången är återigen en ”+”-omgång , men då är även en trumf-färg vald (eller utsedd via lyftande av ett slumpvis kort där färgen anger trumf; valören spelar ingen roll).
    Givaren delar ut korten i fyra högar. Förhanden får sedan ”köpa” så många kort han vill, upp till 13, genom att saka x antal kort från handen och sedan erhålla lika många från den fjärde högen, men bara en gång. Har han inte köpt alla 13 får andra personen köpa så många han vill upp till det som är över från föregående, och så vidare till alla 13 är köpta eller ingen vill köpa mer.
    I given har man sedan ett antal stick man skall ta. Dessa är i ”+” (alltså då man skall ta så många man kan, alltså i första och tredje omgången) 6 för förhanden, 2 för givaren och 5 för den tredje, medan det i ”-” är det omvända, alltså 2 för förhanden, 6 för givaren och 5 för den tredje. I en ”+”-giv får man poäng efter antal stick minus ”kravantalet”, och i en ”-”-giv kravantalet minus antalet stick. Alltså om förhanden tar 7 stick i en ”+”-giv får han 1p, medan om han tar 3 stick i en ”-”-giv får han -1p.
    Efter de tre omgångarna räknas allt samman, och den med flest poäng vinner.

     

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*