Tvåmanswhist

 

 

Tvåmanswhist är ett stickspel hemmahörande i whistfamiljen men som spelas på två personer. Man spelar med 52 kort.

Grundregler

Man måste alltid följa färg, men man har rätt att krypa och man är inte tvungen att lägga trumf.
Spelet är indelat i två moment. I det första gäller det att samla på sig så bra kort som möjligt. I det andra att ta så många stick som möjligt.

Förberedelser

Var spelare får 13 kort var. Övriga kort läggs i en hög på bordet. Välj trumf genom att dra ett kort från högen.

Samla din hand

Förste spelaren drar nu ett kort från högen på bordet. Han har nu följande alternativ:
1. behålla kortet och saka (slänga) nästkommande kort ur högen utan att titta på det. Det kort som sakas är ute ur spelet.
2. Saka det första kortet och ta det andra kortet på tur. Man tvingas nu ta detta kort.
Såhär fortsätter man till samtliga kort i högen är slut.

Stickdelen – plocka på dig så många stick som möjligt

Förhand börjar utspelet. Du måste hela tiden följa färg, men när en färg är slut kan du använda trumf. Dock finns det inget trumftvång. Varje stick utöver de sedvanliga sex grundsticken ger ett poäng. Först till 13 har vunnit.

Sharing is caring!

34 kommentarer

  1. Sluta klaga och läs jag läste allt och det står tydligt så börja läs i stället.

    Och jag klagar på vad som har skrivits ner

     
  2. Får nog säga att spelförklaringen haltar rejält. Uppdatera gärna med mer pedagogisk utförlig förklaring.

     
  3. Den som skrev den här beskrivningen antar ju att man har spelat whist förut. Jag som då aldrig har kört de vill ju gärna ha lite tydligare beskrivning där man ser vad allt betyder.

     
  4. Hej undrar över det när man tar upp kort och ska välja att saka eller behålla, kommer det bli så att en man sitter på 13+6 kort och den andre 13+7?

     
    1. Vi valde att lägga det sista kortet ur spel, så att vi båda satt med samma antal kort på hand. Vi spelade med 19(13+6) kort var, oklart om detta är helt korrekt dock.

      Borde stå hur många kort varje person ska ha på hand vid start..

       
      1. 52kort delat på två = 26 kort då ni tittar på ett kort väljer det och kastar nästa. eller tittar på kortet och kastar nästa. Det kommer resultera i att ni får vardera 13kort när ni gott igenom leken.

         
    2. Jag tror att jag spelat det här förut nån gång och vill minnas att man inte delar ut några kort i början utan börjar plocka från hela högen och slänger som det står ett av två kort. Då får båda spelarna 13 kort var när högen är slut.

       
  5. Det här var en konstig variant på tvåmannawhist. I både tvåmanna och fyrmannawhist kan man spela antingen rött, där man skall ta så många stick som möjligt i andra momentet, eller svart, där det går ut på att ta så få stick som möjligt. I tvåmannawhist får spelarna först 6 kort var (inte 13). Sedan skall man visa upp ett rött eller ett svart kort. Om båda visar svart blir spelet svart, men om en visar rött, blir det rött. Sedan skall 3 av de 6 korten sakas och man behåller då de som är bäst för svart respektive rött spel. Därefter drar man kort ur högen så som beskrivits ovan. I whist finns ingen trumf-färg. O.s.v.

     
    1. Vem anser du ska börja ta kort i högen, den som delade ut eller den andre?

      Enligt min tradition, börjar alltid den som inte delade ut korten börja ta i högen, oavsett om det blir pass(svart) eller spel(rött)

       
    2. Liknar det jag lärde mig som barn med undantaget att man i början får fyra kort var, inte sex. Sedan får den som inte delade ut korten visa svart eller rött kort. Svart kort betyder att man väljer ”kryp” och att man ska undvika att ta stick senare i spelet och rött kort betyder att man väljer ”spelut” och att man ska ta så många stick som möjligt. Efter att den förste spelaren visat rött eller svart visar den som delade ut korten vad hen vill spela. Om hen också väljer svart kommer spelet gå ut på att ta så få stick som möjligt senare i spelet. Om hen däremot väljer rött är det starkare och spelet kommer att gå ut på att ta så många stick som möjligt senare i spelet.
      Efter det behåller spelarna två av de fyra kort de fått från början och lägger de andra två åt sidan (de kort som läggs åt sidan används inte senare i spelomgången). Om båda valt svart kort=kryp börjar den som inte delade ut korten att titta på ett kort i högen, välja att behålla kortet och slänga nästa kort i högen åt sidan eller att slänga det första kortet och tvingas ta upp det andra kortet i högen. Sedan gör spelare nummer två sitt val och till slut har båda spelarna tretton kort var. Nu börjar nästa del av spelet som går ut på att ”ta stick” eller att ”undvika ta stick”. Om båda spelarna valde svart från början måste man undvika att ta stick. Hur tar man stick? Den som började att välja svart i början av spelet lägger ut ett av sina tretton kort på bordet, t.ex. hjärter tre. Nu måste motspelaren följa färg=lägga ett kort i samma familj (klöver, ruter, hjärter eller spader) och lägga ned ett valfritt kort i hjärter. Om kortet är högre än hjärter tre har motspelaren tagit sticket. Då tar hen de två korten i hjärter och lägger ihop dem med baksidan uppåt. Är kortet lägre än hjärter tre (hjärter två) unviker motspelaren att ta sticket och den förste spelaren får sticket. Sedan måste den som tog sticket lägga ett valfritt kort på bordet och den andre spelaren följa färg. Om någon inte har t.ex. en hjärter när en sådan ligger på bordet kan man lägga vilket kort man vill=saka bort ett kort. I kryp kan det vara klokt att saka ett högt kort i en annan färg/familj eftersom man ska undvika att ta stick. När alla tretton kort är spelade räknar man hur många stick respektive spelare har tagit. I kryp ”får” man ta sex stick och tar man mer än så får man minus, d.v.s om man tagit åtta stick går man åtta minus sex=två poäng minus vilket innebär att motspelaren vinner den omgången och får två poäng. Som sämst i en omgång med kryp kan man förlora tretton minus sex=sju poäng till motståndaren om man tar alla stick. Efter första omgången samlar man ihop alla korten igen, blandar och börjar om. Vinner gör den som först får ett visst antal poäng (tretton?) efter några omgångar. Vad händer om någon spelare väljer rött=spelut i början? Den som har förhand(=den som inte delade ut korten) väljer först. Visar den spelaren svart men motspelaren sedan rött är det rött som gäller. Men då får den som valde svart börja med att välja kort ur högen efter att båda spelarna slängt bort två av sina fyra kort som de tittat på från början och gjort sitt val utifrån. Samma spelare börjar även nästa del av spelet som går ut på att ta så många stick som möjligt.
      MEN – om den som har förhand i början av spelet väljer rött behöver motspelaren inte visa sitt val för det blir spelut i vilket fall. Då är det motspelaren som får börja med att välja kort och sedan börja nästa del av spelet.
      Så här spelade vi i min familj (min pappa kom från Ångermanland) och det finns säkert massor av varianter av hur man spelar tvåmanswhist. 🙂

       
  6. Haha härliga kommentarer
    Stick är som nämnts innan att alla spelare lägger ett av sina kort. Antingen i en egen hög eller en gemensam mitthög.
    Spelaren som lägger högsta valören i gällande färg vinner sticket.
    Med färg menas tecken (Hjärter Spader Ruter Klöver)
    Trumf är en förutbestämt färg(tecken) som slår alla andra färger i ett stick.
    Följa färg är att lägga kort i samma färg som startade sticket.
    Med Krypa menas att man väljer att lägga en lägre valör i en färg. Ofta som taktik för att spara högre valörer till senare i spelet.

     
    1. Tack! Ville bara friska upp minnet när det gäller antalet kort osv. Din beskrivning stämmer väldigt bra med den tvåmanswhist som jag spelat.

       
  7. En sida med ett såpass pretentiöst namn borde man kunna kräva en högre pedagogisk nivå hos. Man kan ju vid regelgenomgång inte utgå från att läsaren redan är bekant med kortspel – överhuvudtaget. ”Följa färg”? ”Krypa”? ”Stick”? är några exempel på sådant som inte förklaras, och därför gör beskrivningen helt obegriplig för den inom kortspel helt oinitierade.

     
  8. Ett stick betyder att vardera spelare lägger ut ett kort var och den som vinner tar då de två korten. Dessa kort kallas stick.

    Den som tar 7 sådana stick får 1 poäng, 8 ger 2 poäng… 13 stick ger 7 poäng.

     
  9. Blir så jävla förbannad på sånnahär skitförklaringar. Vad fan menas med trumf? Denna förklaringen är ju bara till för folk som redan kan spelet och behöver en repetition.

     
  10. @Jax Dida: Hej,
    det betyder att för varje omgång får man så många poäng som man överstiger dex stick. Efter varje omgång adderas poängen tills någon spelare når 13 poäng.

     
    1. Det minsta man kan vinna med är 7-6 och det ger 1 poäng. Sedan får man 2 poäng för 8-5, 3 för 9-4 osv. De som spelat bridge känner igen sig.

       

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.