Chicago regler

Chicago är ett stickspel influerat av poker.Troligtvis uppfanns denna variant av Chicago i Sverige på 1980-talet. Dessa regler är de vi på spelregler.org använt oss av. Känner ni till några varianter? Kommentera gärna! Många varianter hittas i kommentarerna.

Vem vinner?

Den spelare som först uppnår över 53 poäng (samt ”tagit” sin chicago) vinner spelet. Se poäng och beskrivning längre ner.

Spelets gång

Varje spelare får fem kort var och får sedan göra tre byten för att försöka få en så stark hand som möjligt. Under dessa tre byten får man byta hur många av korten som helst. Väljer man att bara byta ut ett kort kan man få se ett öppet och antingen ta det eller få ett nytt stängt kort.

Utspel: När alla spelare  gjort de tre bytena spelar man en stickspelsrunda med de fem kort man har på hand. Spelaren till vänster om given (given roterar medurs efter varje spelomgång) börjar lägga ut ett av de fem korten denne har på handen. Därefter ska resten av spelarna följa färg och lyckas ta över kommandot på utspelet genom att ”slå” det lagda kortet. Den som lyckas ta sista sticket får 2 poäng.

Efter utspelet får alla spelare poäng för sin hand.

Köpstopp: När en spelare uppnått 41 poäng får denna inte längre byta ut sina kort.

Poäng

  • Utspel – 2 poäng – det vill säga den spelare som tar sista sticket i utspelet
  • Utspel på en 2:a - 5 poäng
  • Par – 1 poäng
  • Två par -  2 poäng
  • Triss -  3 poäng
  • Stege – 4 poäng
  • Färg – 5 poäng
  • Kåk – 6 poäng
  • Fyrtal – ger 8 poäng

(eller så kan denne kan även välja att nollställa övriga spelares poäng)

  • Färgstege – 11 poäng
  • Royal Flush – 20 p eller så vinner spelaren spelet

Om två spelare får RoyalFlush samtidigt är det den med högst som tar poängen (eller hela spelet). Hjärter är högst i chicago, sedan kommer Spader, Ruter och till sist klöver.

Chicago

Chicago ger 15 poäng eller minus 15 poäng. En spelare kan få Chicago om denna lyckas vinna alla stick i utspelet. Lyckas någon annan vinna ett stick får spelaren minus 15 poäng. Har man ropat chicago lägger man första kortet i utspelet, oavsett vems tur i turordningen det egentligen är. Ingen spelare får inga poäng för handen när någon har utropat chicago.

När en spelare vill ta ut sin Chicago och denne kommer att gå vid vunnen Chicago, kan en annan spelare närmare dealern (förhand) säga Chicago och har då förtur. På detta sätt kan man alltså hindra en annan spelare att gå ut och själv ta minuspoäng. Det är alltså spelaren som sitter närmast dealern som har förtur på en Chicago.

Vill du köpa detta spel på nätet?
Här hittar du mer information om var du kan köpa sällskapsspel på nätet.

59 kommentarer “Chicago regler

  1. marie
    november 22, 2010 at 8:52 e m

    Hej,
    Jag har alltid kört med att färgstege är 10p.

    • admin
      november 23, 2010 at 6:34 e m

      Ja, det varierar lite med poängen. Jag vet att en del inte kör med att man vinner på royal flush.

  2. malina
    december 2, 2010 at 5:59 e m

    det är roligt

  3. Luna
    december 28, 2010 at 9:53 e m

    Vad händer om två spelare vill ta chicago samma omgång? Är det den som ropar först eller?

    • admin
      december 29, 2010 at 12:54 e m

      Ja, exakt. Det är dock sällsynt att två spelare vill ta den samtidigt.

  4. matilda
    januari 12, 2011 at 7:46 e m

    Jag undrar om esset räknas som både 1 och 14 i stege?

  5. admin
    januari 13, 2011 at 11:20 f m

    Ja. Man kan ha följande stegar med ess: ess, tvåa, trea, fyra, femma eller tia, knekt, dam, kung, ess. Man får dock ej ”gå runt” leken, t ex dam, kung, ess, tvåa, trea.

  6. claes
    januari 26, 2011 at 9:03 e m

    vi sitter här 3 grabbar spelar lite såkallad Chicago sen tänkte jag att nu får det vara slut med alla dessa bråk mellan grabbarna så hur är det får man ta Chicago när man har mindre än 15 poäng i spelet alltså får hamna minus,?
    inga dödsfall ännu men snart så hjälp .
    tack på förhand hoppas ni förstår min ironi

    • admin
      februari 3, 2011 at 10:40 e m

      hej, ursäkta sent svar. man får ej ta sin chicago om man inte har 15 eller mer poäng, man kan alltså inte få minus. Hoppas jag hann svara innan ni slog ihjäl varandra :)

  7. roger
    februari 5, 2011 at 7:26 f m

    finns d ingen sida där man kan spela Chicago?

    • admin
      februari 6, 2011 at 1:25 e m

      Har letat men hittar tyvärr ingen webbplats som erbjuder detta spel.

  8. Simon
    februari 22, 2011 at 10:49 f m

    Hallå!
    Har funderat på om två spelare får royal flush, vilken färg är det som vinner?
    Ha de gött!

    • admin
      februari 24, 2011 at 11:01 f m

      Hej, tror att sannolikheten att två spelare får RF samtidigt är nästintill obefintlig. Man kan nog välja lite själv, antingen får resten av spelarna åka ner på 0p eller så kan båda spelarna få x antal poäng.

  9. engström
    maj 17, 2011 at 8:29 f m

    Om två eller fler säger chicago på samma omgång, är det den som sitter närmast efter ”dealern” som börjar. Kom dock ihåg att man måste ha 15p. för att kunna säga chicago.

  10. engström
    maj 17, 2011 at 8:32 f m

    Får två spelare RF ”samtidigt” är det den med högst RF som tar poängen. Hjärter är högst i chicago, sedan kommer Spader, Ruter och till sist klöver.

    Alltså:
    HJärter
    Spader
    Ruter
    Klöver

  11. admin
    maj 18, 2011 at 7:31 e m

    Hej!

    Tack för din input. Lägger till detta i reglerna.

  12. Kungen
    juni 12, 2011 at 11:05 f m

    När en spelare säger chicago och denne kommer att gå ut, kan en spelare närmare dealern säga chicago också och då har förtur. Detta kan man göra för att hindra den första spelaren från att gå ut, och själv ta minuspoäng. Alltså är det den spelaren som sitter närmast efter dealern som har förtur på en chicago.

  13. admin
    juni 14, 2011 at 7:44 e m

    Uppdaterade regler!

  14. stefan
    juni 19, 2011 at 4:10 e m

    Om jag får fyrtal på given och vill ha mer poäng så säger jag att jag har triss och får då 6 poäng på 2 byten. när sedan stickspelet är klart så visar jag fyrtalet och alla åker ner på noll är detta fel (fuskare enligt vänner).

  15. RUNE E
    juni 26, 2011 at 7:25 e m

    Fråga: Kan man ”mörka” kort i Chicago? Dvs spara ett kort till sista stick utan att visa de andra?
    RE

    • admin
      augusti 6, 2011 at 2:11 e m

      Man ska endast visa sin hand efter utspelet, man kan alltså bara få poäng för handen 1 gång per omgång.

  16. Jakob
    juli 13, 2011 at 7:39 f m

    Om två spelare uppnår 53 poäng på samma omgång vem vinner då? Är det den som tagit sista sticket eller den som vunnit med bästa hand?

    • admin
      augusti 6, 2011 at 2:10 e m

      Jag antar att det blir oavgjort eller så vinner den med flest poäng. Man kan nog välja detta själv.

  17. Martin
    augusti 5, 2011 at 7:55 e m

    Hej!

    Om 2st spelar och båda har köpstopp hur många poäng får en om man har par på given? 1p och sedan spelar och 1p efter spelet lr räknar är man det bytet som inte görs som poäng oxå?

    • admin
      augusti 6, 2011 at 2:10 e m

      Man får bara 1p /par och omgång.

  18. Roger
    september 18, 2011 at 9:12 f m

    Hur går det till när man berättar vad man har för att bestämma vem som börjar? Måste alla säga?

    En person säger att han har fyrtal och att han vill nollställa alla andras poäng. För att undvika detta säger en annan spelare ”Chicago”, och nullifierar på så sätt detta. Har han rätt att göra så?

  19. påsen
    september 26, 2011 at 10:36 e m

    En fråga till alla: Kan man ta chicago när man vill ex. efter ett byte? förutsatt att ingen har kastat kort inför andra bytet..
    sedan lite svidande kritik på reglerna ovan, 2 byten gäller och inget öppet. ni spelar dagisvarianten!

    mvh/påsen

  20. Emil
    oktober 8, 2011 at 9:08 f m

    Brukar köra med att man får poäng för korten man har på handen efter första bytet. Vad gäller där?

  21. Berit
    oktober 21, 2011 at 12:16 e m

    Hej. Om 1 person begär chicago o klarar detta,en annan person lägger fram 4tal,hur räknar man då? vems poäng gäller? klurigt,Mvh/ Berit

  22. Tommy Englund
    november 30, 2011 at 10:15 e m

    Det här spelet ”uppfanns” inte på 1980-talet. Min bror spelade det på Gripsholm 1967-1968 och jag spelade det här i Sverige i början på 1970-talet( 1972)och har spelat det sen dess. Det vore trevligt om vi kunde enas om de regler som står här så att det blir gemensamma regler för åtminstone Sverige.I år har jag spelat det med kineser.Det kräver inte så mycket som ett av deras favoritspel som heter Landlord. Varning för detta spel om du inte är överbegåvad.

  23. admin
    december 8, 2011 at 11:21 e m

    Hej Tommy, vad kul att du ändå håller med oss om reglerna :) Har stött på många konstiga varianter och bara att bedöma utifrån kommentarerna så finns det mycket olika sätt att spela och räkna på.

  24. Ella Johansson
    december 29, 2011 at 10:35 e m

    Vad gäller om man inte kan följa färg vid utspelet och måste saka?
    - Kan man lägga sitt sakkort upp och ner så att motståndarna inte ser vad man sakat eller
    - måste jag saka öppet så de andra ser vilket kort jag sakar?

    • admin
      december 30, 2011 at 11:00 f m

      Under utspelet ska korten visas för alla spelare, varesig man kan följa färg eller ej.

  25. Jonte
    december 30, 2011 at 12:27 f m

    Undrar om när 2 st har färg ska man gå efter högsta färg eller högsta korten?

    • admin
      december 30, 2011 at 11:00 f m

      Båda spelarna får poäng för sin färg.

  26. tess
    februari 10, 2012 at 8:37 f m

    Hur blir det i detta scenario?
    Person A har 52 poäng. På starthanden får person A en kåk (6 poäng) och har därmed överstigit vinstgränsen på 53. Spelet går vidare och efter två byten har ingen spelare kommit över kåken.På utspelet tar person A även sticket. Efter omgången är slut visar person B upp att den har fått fyrtal på sista givet och sänker ner alla till noll. Sänks person A också ner till noll eller har den vunnit eftersom att poängen att komma över 53 togs innan person B fick sitt fyrtal?

    • admin
      februari 13, 2012 at 10:24 f m

      Hej,
      Det mest logiska vore nog att spelaren åker ner på 0 eftersom poängen räknas efter utspelet. Vad tycker ni andra?

  27. Keith
    februari 17, 2012 at 9:02 f m

    Hejsan jag undrar om jag som sitter sist kan välja att vänta ut och se hur många kort mina motståndare tar innan jag väljer att kasta mina kort och köpa eller måste jag slänga mina oönskade kort med en gång?

  28. Undraren
    februari 18, 2012 at 8:03 e m

    Tycker inte att reglerna som visas, stämmer.. det där om att man , som närmast dealern, kan välja Chicago för att förhindra ngn att välja det och därmed gå ut..

    Anta att spelare 3, från dealern sett, kan gå ut genom att välja Chicago.. om då inte spelare 1 eller 2 väljer Chicago före spelare 3, så försätter dom ju sin chans..
    Och då väljer spelare 3 Chicago och går ut…

    Så spelar vi iaf.. att det är turordning …

  29. Johanna
    februari 18, 2012 at 10:47 e m

    Hej!
    Vi är fyra som spelar och de har hänt att korten tar slut till tredje bytet, hur gör man då?

  30. admin
    februari 20, 2012 at 4:11 e m

    @Undraren: turordningen utgår ju ifrån dealern och detta ändras varje runda
    @Johanna: Du blandar om de kastade korten och delar ut dessa.
    @Keith: Du kastar dina kort innan dealern ger kort till första spelaren, är du långsam kan du ju dock se hur många kort alla slänger.

  31. Lena
    februari 21, 2012 at 10:43 e m

    Grymt med mobil sajt !

  32. Rickard
    februari 23, 2012 at 10:03 f m

    Hej!

    Skulle gärna vilja ha svar på en situation som uppstod för oss idag.
    En spelare säger chicago och klarar det, dock så sitter jag på ett 4-tal. Vad händer här?
    Får person 1 sina 15 poäng och sen drar jag ner alla på 0 med mitt 4-tal eller vad händer?

    • admin
      februari 23, 2012 at 10:56 f m

      Hej!
      Vi har alltid spelat med att när någon kör sin chicago får ingen poäng för sin hand, varesig denne klarar chicagon eller inte. Om folk håller med: tummen upp på detta inlägg så lägger jag till detta i reglerna.

  33. Lil
    maj 17, 2012 at 12:34 e m

    Hej . Här kommer en lustig fråga.

    Om två personer säger chicago och den ena av dem är dealer.Vem är då närmast dealern och får börja?

    • admin
      maj 18, 2012 at 2:14 e m

      Dealerna får ju alltid kort sist/lägga sist och är alltså inte närmast dealern.

  34. Daniel
    juni 9, 2012 at 9:47 f m

    Gällande utspel står det: ” Därefter ska resten av spelarna följa färg och lyckas ta över kommandot på utspelet genom att “slå” det lagda kortet.” Måste man vinna sticket om man kan eller kan man välja att spela ett lägre kort? EX. Jag har hjärter tre och hjärter ess. Hjärter 10 ligger. Får jag spela hjärter tre för att spara hjärter ess i förhoppning om att lyckas vinna med det senare?

  35. Hans
    juli 7, 2012 at 3:47 e m

    Våra chocago regler verkar inte stämma mkt med dessa. Bla har vi köpstopp på 47, går ut på 52. Sen när man köper och byter kort 3 ggr får man poäng för det man har under 2 rundor då, och sen även när spelomg. är över, alltså den som sitter med högsta kombinationen (även i rundorna). Vi säger då vad vi har ,eller man säger väl inte exakt utan mer ”kåk” ”triss” ”2par” osv. Sen ang vem som ska ta Chicago har vi att den som står på tur får säga det efter sista 3 bytesrundorna är klar, vill inte just han ha chicago går chansen över till nästa person. Men att de ska ge 15+ eller 15- har vi också. Vi har även att den som vinner spelet får 5 poäng. Jag trodde att dessa regler var dom riktiga men så verkar det inte.
    Det jag funderar över är om vi har så man går ut på 52, är det den som först får 52 då eller låt säga om 2 spelare spelar och båda ligger på 50 i sista omg. är det då den som får högst poäng sammanlagt som vinner? jag menar, en kan ju ha 2 par och då hamna på 52 medans sen den andra får en kåk och hamnar på typ 62 poäng när det är över, Hur gör man ang det?

  36. Strulig
    juli 10, 2012 at 7:55 e m

    Hej. Om jag har ”köpstopp” men glömmer av mig och ändå kastar kort när de andra kastar kort, hur ”straffas” jag då? Tappar jag alla poäng/tappar jag 15 poäng som när jag missar min Chicago/får jag inte vara med och spela den omgången/tar jag bara tillbaka mina 5 kort (eller drar fem ut högen) och straffas med en arg blick och gliringar?

  37. Tina
    juli 12, 2012 at 8:16 e m

    Hej.

    Vi har ett väldigt stort problem just ang chicago. Och det finns så många som spelar med olika regler med så skulle vilja höra lite om vad ni säger. Det är två STORA frågor som jag funderar på hur ni spelar som.

    Vi börjar med att jag ligger jag på köpstopp. Får jag då ta en chicago? inte för att jag har en bra hand och kommer vinna den utan mer för att få 15 minus så jag igen kan vara med och byta kortet.

    Själv tycker jag att om man har köpstopp så borde de väl gälla med att hindras från att ta chicago oxå? Vad tycker ni?

    Den andra fakorn jag stör mig på är att tex. Jag har två par på handen. självklart vill jag ju få en kåk. så jag vinner mina poäng på två par. och hoppas på att få kåk nästa gång
    När nästa kort kommer och jag fick inte min kåk men jag har fortfarande kvar mina två par på handen. Men inser att om jag säger det så kommer jag att hamna på köpstopp så därav säger jag att jag har inget. Även fast jag har två par.

    Själv tycker jag att har man två par så måste man säga det man har på handen med? speciellt om du sagt det första gången men nekar i andra just bara för att man inte vill hamna på köpstopp?

    Jag tycker de är fusk?? om man så klart inte har slängt sina kort och inte har kvar dom. Men när man har det men nekar? är de fusk eller är det bara spelet?

    Och om de i så fall är spelet så förstår jag inte logiken med köpstopp heller när man fuskar sig ur den eller aldrig kommer dit? =)

    Snälla berätta vad ni tycker och hur ni spelar? =)Hade varit roligt med andra åsikter =)

  38. Anders Lindberg
    juli 28, 2012 at 7:40 e m

    Så här har jag/vi alltid spelat Chicago.

    När du begär Chicago och klarar det får du 15 poäng, skulle du förlora får du 10 minus, och gäller det att vinna sista kortet oavsett om någon annan tagit ett av sticken under spelets gång.
    Annars kör vi lika som era regler.

  39. Pontus
    juli 30, 2012 at 8:35 e m

    Hej jag fattar inte det med utspel på en tvåa

  40. Pontus
    juli 30, 2012 at 8:35 e m

    Hej jag fattar inte det med utspel på en tvåa

  41. augusti 4, 2012 at 5:34 e m

    Jag saknar Royal Straight Flush. Den använde vi då jag var liten. Man fick mera poäng om man hadde Royal Flush i Hjärter.. Någon annan som har spelat med det? Och kommer ihåg hur mycket man fick då?

    • Oldtimer
      mars 8, 2013 at 12:18 e m

      @Sandra:

      Jag tror att vi körde med att royal straight flush var 30 poäng.

      Däremot har jag inte sett någon kommentar om att man torskar poäng (kommer inte ihåg hur många vi körde med, men 15 eller 20 tror jag, eller så torskade man alla) om man går förbi 53 poäng dvs. man var tvungen att vara jäkligt försiktig när man började närma sig köpstoppet för om man fick köpstop (vi körde antingen med 43,45 eller 47 poäng) var man tvungen att kasta stegar och färg osv.. om det skulle innebära att man gick förbi 53 och därför fick man försöka sega sig upp till 53 poäng just med par om man låg på säg 50-51 poäng och att man då gjorde allt för att förlora sticken så att man inte passerade. (sticken var värda 5 poäng när vi spelade).

      Vidare så hade vi 2-3 byten,(dvs. vi bestämde oss innan för vad vi skulle köra med under det spelet) och att man fick poäng efter varje för byte för det man hade även om man inte bytte och behöll samma kort till nästa byte. Detta gjorde att det blev lite mer strategi i spelet. Man var också tvungen att säga vad man hade om man hade något och därmed vara ärlig. Dock fick man inte poängen direkt efter det sista bytet utan först efter sticket som direkt följde på det bytet. Man kunde få poäng för både det man hade på handen och sticket om man tog hem båda. När någon och det kunde vara vem som helst ropade chicago så kunde bara den få 15 poäng eller minus 15 poäng och alla andras uppgift var att vinna över denna för att ge den minus 15 poäng. Endast någon med färre poäng än den som ropade chicago först kunde neka denne genom att också ropa chicago och då ta över ”chicago försöket”.

  42. Maria
    augusti 9, 2012 at 10:45 f m

    Hej! Jag har spelat massor med Chicago och olika grupper av vänner har olika regler. De flesta fungerar bra.

    Det viktigaste är att man reder ut alla regler INNAN man börjar. Man kan inte ha de diskussionerna under spelets gång.

    Några varianter:
    Om man kör att man får 5 poäng för utspelet, så får man ett spel där det kan vara bra att spara höga kort, utan någon egentlig ”hand”.

    Kultvåa: Om man tar hem spelet med en tvåa som sista utlagda kort, så får man mer poäng (10 p om utspel ger 5, 5 p om utspel ger två)

    Endel har regeln att man får byta ut alla kort (en extra gång)om man får alla kort under 10 på given. Om man är många som spelar, så gör detta att leken tar slut.

    Man får inte säga Chicago om man inte har 15 poäng. Man får inte vinna på en Chicago -alltså får man inte säga Chicago när man har köpstopp, eftersom en lyckad Chicago skulle innebära vinst.

    Det jag absolut tycker, är att man alltid ska få poäng för korten och utspelet separat. Ingen ska kunna ”Chicka” för att någon annan ska missa sina poäng för en färg. (Eller ännu värre: fyrtal eller Royal straight flush!)

    Pappa och brorsan kör med ”bättre kort”. Om man begär bättre kort under utspelet (man måste vara hög för att få fråga), så kan motspelarna tacka ja eller nej. Om alla tackar ja, så får ingen några mer poäng, varken för kort eller utspel. Man delar ut en ny omgång. Om någon tackar nej, så måste den peronen vinna utspelet, annars får han/hon 2poäng minus.

    Olika regler kräver olika spelstil, men det är alltid roligt!

  43. admin
    augusti 10, 2012 at 3:31 e m

    @Sandra: Hej,
    Jag har inte kört med det. Någon annan som vet?

  44. Linda Söderström
    januari 2, 2013 at 9:36 f m

    Hej!

    En liten fråga..
    Om man fått köpstopp & slänger 2 kort men hinner
    Komma på sig själv innan man tar emot kort av
    dealern? Räknas det inte som att man bytt då ändå?
    Man har ju ändå tänkt byta & slängt 2 av sina kort..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *