Vi tackar Anders för dessa regler! Ladda ner som pdf.
Vart tar pengarna vägen?
För 2 till 6 spelare / åldrarna 8 och uppåt
Regler © 1975, reviderad 1994 Parker Brothers,
Avdelningen för Tonka Corporation, Beverly, MA 01915. Tryckt i USA
MÅL:
Att vara den spelare med mest pengar i slutet av spelet efter att ha spelat igenom en eller flera månader.
UTRUSTNING:
LÖNING ® spelplanen l LÖNING pengar
48 Postkort L 24 Affärskort l 6 Spelpjäser
l 1 Tärning l Lån anteckningsblock
FÖRBEREDELSER:
Bestäm hur kan ”månader” ni ska spela: Hur många gånger kommer du att gå igenom kalendern från måndag den 1:a till onsdag den 31:a?
Obs: Vi rekommenderar minst 2 månader.
Med 4 spelare, tar ett 3-månaders spel ungefär en timme, ett 6-månaders spel ungefär 2 timmar. Blanda post och affärskorten separat, och sätt varje stapel med bilden nedåt i högar
nära spelplanen.
Obs: Använda Post och Affärskort skall läggas i en hög bredvid deras respektive
högar. När en hög är slut, blanda de kastade och använd dem igen. Ta det översta affärskortet och lägg det, med bilden nedåt, halvvägs under vänstra kanten av brädet bredvid ”Garageförsäljning” utrymmet under ”Affärs”-tecknet. Varje spelare väljer en spelpjäs och placerar den på söndag START utrymme.
Välj en spelare att agera som Bankiren, som är ansvarig för alla pengar som går in eller ut ur
banken. Bankiren börjar genom att ge varje spelare $ 3,500 i dessa valörer: två $ 1,000 sedlar, två $ 500 och fem $ 100. Välj en annan spelare att vara låneansvarig, som är ansvarig för att hålla koll på lån blanketterna för alla lånetransaktioner. Han eller hon börjar med att skriva spelarnas namn överst på blanketterna, för sex spelare, använd två ark.
Välj en spelare som börjar.
(Bankiren och Låneansvarig spelar också.)
Spelet fortsätter till vänster runt bordet.
ETT ORD OM AFFÄRER & FINANSER:
Som finansiella rådgivare kommer att säga, vägen till att komma framåt ekonomiskt är att göra affärer. Det är så vi svenskar gör! Så ta chansen när du kan. Tiden kommer nog när du inte har tillräckligt med pengar till hands för att göra ett köp, betala dina räkningar, betala en granne, eller göra en välgörenhetsdonation du instrueras att göra. Så gör vad någon vanlig Svensson skulle göra: Ta ett LÅN!
LÅN:
Du kan ta ett lån när som helst. Bankiren ger dig pengar, och låneansvarig noterar det på
blanketten. Lån måste tas i steg om $ 1,000. Du kommer att debiteras 10 % av den utgående
Lånebalansen varje gång du hamnar på ”Löning.” På ”Löning”(men inte vid något annat tillfälle under Månaden) kan du betala av en del av eller hela ditt lån. Om du betalar av en del måste det vara i $ 1,000 steg. Bokföring av lån: När en spelare tar ut ett nytt lån, uppdaterar låneansvarig låneblanketten genom att stryka ut det gamla beloppet och skriva i det nya totalbeloppet.
SPELETS GÅNG:
När det är din tur:
Slå tärningen och flytta din spelpjäs så många dagar längs kalendern. (Använd spåret som en riktig kalender: söndag till lördag, sedan söndag till Lördag igen, etc.)
Följ instruktionerna på rutan du landar på;
(se de detaljerade förklaringarna nedan.)
Din tur slutar när du är klar med det du blivit instruerad att göra!
Om du hamnar på en postruta,
Dra det antal postkort som
anges på flaggan bredvid brevlådan.
Om du får ett uppdrag, agera omedelbart;
annars, behåll dem i en stapel
uppåt framför dig tills du hamnar på
”Löning”-här måste du betala dina räkningar,
och slänga Postkorten.
BETALA EN GRANNE:
Så fort du drar detta, betala en spelare som du väljer det belopp som anges på kortet, även om du är tvungen att ta ett lån.
SPARPENGAR:
Så fort du drar detta, samla det belopp som anges på kortet från en spelare som du väljer. Den spelaren kan behöva ta ett lån för att täcka utgiften.
VÄLGÖRENHET:
Placera det belopp som anges på kortet på hörnet av spelplanen märkt ”Bonus”.
MONSTERRÄNTA:
Om du inte vill betala av hela saldot på löningsdagen,
måste du betala ränta (l0% av det totala skuldbeloppet) då kan du föra över lånebalansen
till nästa månad. Då får du inte betala en del av saldot på Löning: Betala ränta, eller
betala ränta plus de totala skulderna.
AFFÄR/KÖPARE:
Välj att flytta till: Affär eller hittat en köpareruta och följ instruktionerna nedan.
Om du hamnar på en Affärsruta, dra översta affärskortet. Om du önskar, kan du köpa objektet
på kortet omedelbart; ta ett lån om du behöver.
Betala banken.
Du kan ha så många Affärskort framför dig när du har råd, så om du känner dig redo, gör
en affär. Dipsydoodle Noodles, till exempel, kommer att kosta dig
$ 8,000.
Håll Affärskortet tills du landar på (eller skickas till) ett Hittat en köpareruta, där du får växla in kortet mot kontanter motsvarande ökat värde.
Banken betalar dig. Dipsydoodle Noodles kommer du att få $ 12,000 för. En vinst på $ 4,000!
Du får endast göra en Affär vid varje tillfälle, affärskorten har inget värde om de är osålda
när spelet slutar.
SWEEPSTAKE:
Du får $ 5,000 från banken.
LOTTERI:
Banken satsar $ 1000, därefter får varje Spelaren satsa $ 100, om de vill.
Börja med spelaren som landade här. Varje spelare som satsade väljer i tur och
ordning ett unikt nummer mellan1 till 6. Den spelare som landade på Lotteri rullar tärningen: Spelaren vars nummer slås vinner alla pengarna. Om ingen hade numret tärningen visade,
fortsätt slå tills någon vinner!
SKIDSEMESTER, VÄLGÖRENHETSKONSERT, MAT FÖR MÅNADEN, SHOPPINGRUNDA:
Lägg den mängd som visas på bonus i hörnet av brädet. (Om du inte har
kontanter, ta lån.)
RADIO RING IN TÄVLING:
Börja med den spelare som landar här. Varje spelare slår tärningen. Den första
Som slår en 3:a ”vinner” $ 1000 från banken!
HITTAT EN KÖPARE:
Om du har ett eller flera Affärskort och landar här, betalar banken dig beloppet på en av dem (välj själv vilken) och du behåller vinsten! Lägg det använda kortet i skräphögen.
GÅ FÖR VÄLGÖRENHET:
Alla spelare utom den spelare som landade här slår tärningen och satsar $ 100 x det
nummer de slår på Bonus.
Exempel: Du kastar en 4:a.
Eftersom 4×100 är 400, placerar du $ 400 på bonus.
Ta ett lån om du måste.
JACKPOTT:
Alla spelare som slår en 6 på hans eller hennes vanliga tur får Bonusen! (En vanlig tur består av att slå tärningen och flytta din spelpjäs.) Om du glömmer, innan du har flyttat, är det inget att göra åt.
LÖNING:
STOPP! Stanna här, även om du slagit En siffra som skulle ta dig förbi denna ruta. Precis som i verkliga livet, att få lön har sina för och nackdelar. Här är vad du skall göra och i vilken ordning det skall göras:
1. Inkassera din månadslön $ 3500 från
banken.
2. Om du har tagit ut ett lån, måste du betala 10%
ränta till banken.
3. Om du vill kan du betala av en del av eller hela ditt
lån. Betalning skall ske i $ 1000 steg.
låneansvarig registrerar transaktionen
på blanketten.
4. Betala alla räkningar du fått denna månad. Om
du inte har tillräckligt med kontanter, ta ut, eller
öka, ett lån. Sätt dina betalda räkningar i skräphögen för Postkort
5. Flytta din spelpjäs tillbaka till START. På din
nästa tur, börjar du månaden igen.
6. Vid slutet av den sista månaden på spelet, kasta
de affärskort du fortfarande har.
ANMÄRKNING:
När du har nått Löning i den sista månaden på spelet
(enligt det överenskomna antal månader),
Får du vänta på alla andra spelare tills de är klara.
Medan du väntar kan du spela på lotteri, vara med i Radio ring in tävling, Födelsedag, eller Gå för välgörenhet, om
de kommer upp!
VINNANRE:
När alla spelare har avslutat det överenskomna
antal månader, räknar varje spelare hans eller hennes
totala antal kontanter. Självklart kommer du att vara helt skuldfri beträffande räkningar eftersom du betalat dem på Löning.
Dra nu av totalsumman av dina lån. Det belopp du har kvar är din nettoförmögenhet.
Spelaren med den högsta nettoförmögenhet (den med mest Cash) när alla spelare har landat på Löning för
sista gången, vinner spelet.
För personer med dåligt pengasinne: Om alla spelare avslutar spelet i skuld (med räkningar eller lånefordringar och inga kontanter att betala dem med), vinner den spelare med den lägsta skulden!